Travel

Pyöräretki Ahvenanmaalle

1.8.2013

Ahvenamaanmatkailusta onkin tullut meille tämän kesän juttu. Kun heinäkuun alun retki Maarianhamininaan oli minulle ensimmäinen kerta Manner -Ahvenanmaalla, niin nyt olemmme sitten Saaristotorpalta käsin käyneet eri paikoissa useampaan otteeseen. Viime viikolla pikkumies, 8 v., lähti kanssani reippain mielin äiti -poika pyöräretkelle kohti Kökaria. Perheen isompi mies jäi sillä välin torpalle jatkamaan ullakkohuoneen tekoa. Retkeä silmällä pitäen olin tarkkaillut ilmoja. Alkuviikon kova tuuli ei ollut otollinen lähdölle. Keskiviikkona, kun ennusteet näyttivät paistetta ja tyyntä, koitti vihdoin sopiva hetki pyöräretkelle.

Lähdimme Mossalan saaresta Saaristotorpalta aamulla Näsbyn kautta kohti Kittuisen lauttarantaa. Matkaa kertyi n. 25 km. Näsbyssä söimme lounaan Houtskärs Gästgifverissä. Pysähdyimme myös Isakssonin vihannenmyymälässä Mellanbyssä, sieltä kuva pyörä-kukka-asetelmasta.

Kittuisista matkasimme uudella ja isolla Stella -lautalla kohti Korppoon Galtbyytä, josta varsinainen laivamatka yhteysalus Gudingenilla vei meidät Kökariin. Matka kesti 2,5 tuntia. Päivän reissu toi meidät Harparnäsin lauttasatamaan klo 18. Siitä jatkoimme pyöräilyä Kökarin Karlbyyhyn vajaa 5 km. Laivalla on hauska pieni kanttiini, josta tuntui loppuneen osa ns.listan tuotteista. Mutta monenlaista oli silti saatavilla. Söimme paahtopaistia, perunasalaattia ja rapeaa, friteerattua sipulia. Pyöräretken aikana oli hyvä huolehtia energiatasapainosta hyvissä ajoin, jottei pienen miehen tarmo vaan loppunut.

Karlby Gästhamn ja Brundhäll Restaurang & Hotell

Karlbyystä olin varannut hotellihuoneen Brundhällistä. Hotellin yhteydessä toimiva vierasvenesatama oli täynnä purjeveneitä sekä suuriakin huvijahteja. Myös hotellissa oli paljon yöpyjiä, joten vilskettä ja asiakkaita Brunhällissä riitti juuri sopivasti. Moskun kanssa nautimme veneiden seuraamisesta, kun toiset lähtivät ja toiset saapuivat Karlby Gästhamniin. Satamassa toimi kaksi satamavahtia, jotka aamusta iltaan ohjasivat ja opastivat venelijöitä sopiviin paikkoihin. Myös me saimme osamme heidän mukavasta seurasta. Minigolfrata hotelli Brunhällin pihamaalla ei ollut ihan tip-top- kunnossa, mutta kyllä me sitä silti pelasimme useamman kerran. Hauskaa oli!

Hotellin tunnelma oli juuri sopivan saaristolainen: hiotut mutta lakkaamattomat puulattiat sekä räsymatot huoneemme lattialla tuntuivat ihanan raikkailta kuumina kesäpäivinä. Yksinkertaiset huoneet olivat meille riittävät sellaisinaan ( tosin aivan ensi minuutteina pieni mies totesi, että Abu Dhabin St Regis -hotellimme huhtikuussa oli loistokkaampi, niin kuin olikin). Hotellin aamiainen oli riittoisa ja herkullinen. Pieni mies on näissä asioissa oiva indikaattori. Kaikki oli meille juuri passelisti.

Ensimmäisenä iltana nautimme aterian Brundhällin terassilla. Raikasta Kökarin omenasiideriä sekä ahvenamaalaista häränfilettä. Sää helli meitä koko matkan ajan. Viimeisenä aamuna heräsimme sumuiseen hellepäivään. Alla oleva tunnelmakuva Källskärin vesibussista on muisto kauniista aamu-usvan hetkestä Karlbyyn satamassa.

Peders Aplagård i Österbygge

Pienen houkuttelun ja tsemppaamisen jälkeen sain innostettua pikkupojan jatkamaan pyöräilyä myös itse Kökarissa. Pyöräilimme molempina päivinä n. 25 km. Ensimmäinen kohteemme oli Pedersin omenatila. Siellä nautimme lounaan sekä lisää raikasta omenasiideriä, tällä kertaa puolukalla ja karviaisella maustettuna. Pedersin siiderit ovat alkoholittomia. Tilalla myydään myös useita muita omenatuotteita sekä käsitöitä. Opin siellä, että pienet, matalat ja lähellä toisiaan kasvavat omenapuut tuottavat hyviä ja mehukkaita omenoita.

Kökarin maisemat olivat kauniita ja kuvauksellisia, tässä sympaattinen lehmä sekä vanhanajan purjevene.

Mosku piti useita juomataukoja!

Puolukkasiideriä! Ja lounaaksi makkaroita, kylmäsavulohta sekä tillimuhennettuja perunoita. Jälkiruuaksi Ahvenanmaan pannukakkua ja omenahilloa! Herkullista.

Havspaviljongen

Kökarissa on ainakin neljä vierasvenesatamaa. Toisena iltana pyöräilimme Havspaviljonkiin, jossa sijaitsee kuuluisa näköalaravintola sekä pienehkö vierasvenesatama. Satamassa Mosku tutustui salamannopeasti ikäiseensä Roni -poikaan. Heillä riitti yhteisiä kiinnostuksen kohteita kalastuksen ja veneiden tiimoilta. Ja kun odotin meille pöytää  ruokailua varten (varaus kannattaa ehdottomasti tehdä), pojat pelasivatkin jo minigolfia keskenään. Kyllä kaveriseura oli mukavaa! Poikien jutut olivat niin mainioita, että itse nautin niiden kuuntelusta.

Havspaljongin satamassa oli tämä viehättavä itsepalvelukirppis.

Pienten poikien jutustelua ja tutustumista kirpparilla.

Sandvik Gästhamn

Sandvikin vierasvenesatama sijaitsee lähimpänä lauttasatamaa. Jokaisessa vieravenesatamassa oli omanlaisensa tunnelma, aina ihastuttava. Söimme lounaan pikku-kahvilassa, jonka ruuat olivatkin jo loppumaisillaan ennen seuraavan lauttakuorman tuloa. Mosku sai viimeisen annoksen siikakeittoa. Itse söin kinkkupiirkkaa sekä saaristolaissämpylöitä.

Kyrkan och klosterruiner i Hamnö

Ennen tätä kesää olen käynyt vain kerran aikaisemmin Ahvenanmaalla, äitienpäivänä vuonna 1997. Olimme silloin nimenomaan Kökarissa, joka sijaitsee n. tunnin venematkan päässä Manner -Ahvenamaaasta. Mieleeni jäi erityisesti tuolloin kaunis kirkko, joka on aikoinaan ollut fransiskaaniluostari. 1400- luvulla Hamnöön saari, jossa kirkko sijaitsee, on ollut merkittävä merenkulun, kaupan ja yhteyksien keskus. Sumuisena kesäaamupäivänä kirkko ja sitä ympäröivä kirkkomaa, kalliot ja merinäkymät olivat erityisen kauniit. Mieleenpainuva oli Kökarin kirkko edelleen. Paikalla oli useita maalareita tekemässä omaa näkemystään kirkosta tai sen ympäristöstä.

Kökaristä tultuamme matkasimme Saaristotorpalta heti seuraavana päivänä veneretkelle Lappöön saareen, Koillis -Ahevanamaalle. Päiväretkellä nautimme hyvästä ruuasta ja kotimatkalla kalastimme muutaman hauen kotiinviemiseksi. Ensi lauantaiksi olen varannut pöydän Kasteholmissa sijaitsevaan Michael Björklundin Smakbyn -ravintolaan. Sinne matkaamme veneellä, josko vaan säät ovat ennusteiden mukaiset, aurinkoista, +19 astetta ja tuulta ei juuri ollenkaan.